Thursday, 31 December 2009

Azam Baru Tahun Baru

Tak lama lagi kita dah nak masuk tahun baru. Tahun baru Masihi la. Tahun baru Hijrah dah berlalu.Bila sebut tahun baru, kenapa mesti dikaitkan dengan azam baru? Adakah setiap tahun kita memerlukan azam baru? Ataupun azam tahun lalu sudah tidak terpakai lagi? Ha, Mirul kali ni nak berazam. Azam baru la. Sebab azam tahun 2009 dah tercapai, walaupun terlepas dipenghujung tahun. Tapi tak mengapa. Setidak-tidaknya tercapai juga bukan? Apa azam tahun 2009? Nak tahu? RAHSIA.

Baiklah, Mirul nak bercerita sikit tentang azam tahun baru nih. Azam Mirul pada tahun ni nak mendapatkan semua perkara yang Mirul terlepas pada pada tahun 2009. Banyak sangat yang Mirul hilang masa tahun 2009. Hurm, memang mengecewakan. Yela, Mirul cukup jarang tak dapat apa yang Mirul nak, tapi bila masuk tahun 2009, Mirul banyak tak dapat apa yang Mirul nak. Tapi tak nafi jugak, yang Mirul pun dapat banyak perkara cuma tak kekal lama sahaja.

Apa yang Mirul nak dapatkan? Banyak sebenarnya, tetapi Mirul nak syer sikit jer. Yang lain tu biarlah. Hanya yang mengalami akan memahami. Ayat kegemaran Mirul ni. Mula-mula Mirul nak dapatkan result yang baik semula tahun ni. Ye la, tahun lepas result sangat teruk. Berapa Mirul dapat? RAHSIA. Lagi, Mirul nak kuatkan kembali diri ni sama macam nama AMIRUL. Apa makna nama ni? Cari la dalam kamus ya. Aliff, mim, ya, ra. AMIR. Macam mana pula dengan nama MUKMIN? Hihi. Yang nama tu pula, biarlah masa yang berbicara. Tu baru 2 kan? Mirul nak bagitahu yang terakhir sekali. Tapi bukan bermakna ini sahaja perkara yang Mirul nak dapatkan ya. Yang lain tu Mirul nak simpan. Resmi padi, makin tunduk makin berisi. Mirul nak buat empayar perniagaan internet Mirul. Mirul nak pastikan sebelum hujung tahun ni, Mirul nak ada produk sendiri. Lagipun, sekarang ni Mirul dah siapkan satu ebook - Bagaimana Untuk Gagal yang Mirul akan edarkan secara percuma dalam pasaran internet Malaysia. Projek grafik Mirul pun dalam perjalanan sekarang ni. Mirul buat koleksi grafik dengan Hazim, kawan Mirul masa kat sekolah dulu. Dia ni macam sifu Mirul. Mirul kenal dunia grafik ni melalui dialah. Grafik awal Mirul kebanyakannya Mirul rujuk grafik dia.

Cukup la tu kan? Mirul kongsikan 3 perkara yang Mirul nak dapatkan tahun 2010. Cuma Mirul harap Mirul tak kehilangan banyak perkara macam tahun 2009. Apa-apa pun, yang penting usaha bukan? Tanpa usaha, azam tidak berguna.



Monday, 28 December 2009

Suntikan Lebah - Terseksa Sebentar

Bila sebut pasal lebah ni kan, macam-macam orang bercakap tentang kebaikannya. Soal propolis, madu dan banyak lagi. Tetapi, lebah jugak boleh bawak kesengsaraan. Macam mana? Dengan sengatannya yang berbisa. Ha, yang ramai orang x tahu, selepas lebah ni menyengat, ia akan segera mati. Kenapa? Sebab organ badannya juga tertarik keluar masa bersama sengatnya itu.


Wah3... Hebat sungguh bercakap soal lebah nih. Apa kaitannya dengan Tatkala Hati Terusik, Tinta Mula Berbicara? Ada kaitannya. Sebab Mirul kene sengat lebah. Kat mana? Hak3. Tak boleh bagitau. Malu. Ha, meh sini nak bagitau kisahnya macam mana Mirul boleh disuntik lebah nih.


Pagi tadi, masa tu pukul 8. Lepas melawat bursa saham untuk buat sedikit pelaburan, Mirul pon sambungla kerja depan laptop. Yela, kene siapkan projek grafik sebelum Jumaat ni. Sebab semalam dah sehari suntuk atas nagku je, Mirul pon duduk rr atas tilam. tengah berserook di atas tilam, tiba-tiba terasa sesuatu yang pelik kat badan Mirul. Berbekalkan ilmu persilatan 5 tahun, Mirul segera menepis serangan pelik tuh. bila Mirul berjaya menepis serangan tu, capat-cepat Mirul tengok apa yang menyerang Mirul. Ya Allah, rupa-rupanya binatang yang diberikan surah dalam Al-quran. An-naml. Lebah. Ish, kasihan betul lebah tersebut. terputus dua. Lepas tu Mirul tengok atas katil balik. La... ada lagi seekor rupanya. Cit, Mirul tangkap kedua-duanya. Ooo, ada hati nak serang aku ek. Ha, kan dah kalah. Mirul pon hantar la lebah-lebah tu ke dapur. Bukan nak masak la, masuk dalam tong sampah. lepas tu Mirul bagi tau kat mummy. Mummy pon cakap, "ha, nanti pegi klinik". Mirul cakap, "ala, lebah je pon. Nanti2 la". Pastu Mirul sambung la keje balik.


Dalam setengah lepas tu, Mirul terasa gatal2 kat tengkuk. Ish, sape pulak la buat luv bite ni. Takde la pulak. Sebab dah gatal sangat, Mirul cepat-cepat mandi. Pas mandi, alamak makin terul la. Ha, cepat-cepat Mirul pegi klinik. Bawa kereta sendiri je. Bila orang yang daftarkan tu tanya kenapa, Mirul jawab gatal-gatal. Silap la pulak, patutnya kene cakap kene suntikan lebah. Sebab lama lagi nak tunggu dan badan pon makin gatal, Mirul pergi kedai cina beli 100plus botol besar. Kemudian terus balik rumah. Rehat-rehat kejap. Ish, tak boleh jadi ni. Rumah panas la pula. Mirul ajak adik Mirul pegi klinik tunggu nombor Mirul dipanggil. Mirul duduk dalam kereta je. sejuk sikit aircond kan. Ha, time nih memang dah sedar Mirul makin gemuk dengan bengkak-bengkak gatal. Habis kurang cute nih. Nasib baik la lepas tu adik Mirul bagitau nombor Mirul dah dekat. Mirul terus keluar tunggu kene panggil dengan HA. Bila dia tanya, Mirul jawab kene sengat lebah. Terus dia bawak g cek nadi, tekanan darah semua tu. Rupa-rupanya dia nak cucuk. Huh. 2 jarum kena. Habis je kene suntik, terus rasa nak muntah. Mirul lupa yang Mirul x leh kene sengat. Lepas kene cucuk mesti terus muntah.


Ha, masa muntah nih memang terus lembik. Sampai nurse suruh sambung muntah atas katil je. Kang tumbang pulak susah kan. Bila periksa semua balik, mereka decide nak masuk air pulak. Alamak, kene cucuk lagi. Mirul bagi tau nurse tu suruh bagitau adik Mirul kat luar. Kesian mereka tunggu Mirul lama-lama. Adik Mirul telefon abah dan kemudian abah pon datang. Masa tu semua orang salahkan Mirul tak bagitau yang kene sengat masa daftar tadi. Ye la, mana Mirul nak ingat yang Mirul alergi kene sengat. Lepas abah hantar adik-adik balik, abah datang klinik semula. La, ingatkan abah nak sambung buat konkrit beam rumah. Abah tunggu kat luar je. Kadang-kadang dia masuk. Tu yang senang jadi cikgu. All access. Semua orang kenal. Habis je dekat sebotol air, dah selesai. Nasib baik la. Lepas tu memang larat nak bawa kereta. Abah tinggal je motor dia kat klinik tu. Dia yang bawa kereta.


Balik rumah je terus makan. Lapar. Tapi tak best. Tak boleh masuk tekak. Pergi rumah opah pula. Ye la, rumah opah ada gulai masam. Macam sedap je. Mintak opah buatkan milo panas secawan, Mirul makan nasik dengan kuah gulai masam tu. Baru la boleh masuk. Lepas makan terus balik. Sembahyang dan tidur. Bangun-bangun main badminton dulu. Sekarang ni rasa lemah-lemah badan lagi. Lenguh. Tapi biasa la kan. Bukan kah setiap kesakitan yang Allah berikan menunjukkan dia sayangkan lagi kita. Bertuah rasanya disayangi Allah lagi. Walaupun semakin jauh dariNya, Dia tetap dekatkan diri kita dengannya. Memang sifat Allah begiru. Maha Pengasih dan Maha Pengampun.


Nasihatnya, biala kita sakit carilah penawarnya. Jangan mengada-ngada nak jadi doktor sendiri. Kalau tak susah. Tapi, kalau sakit rohani, kene ubat sendiri ye. Kalau tak memang x sembuh la.






Thursday, 17 December 2009

Pertahankan SIS & SERATA


Bekas Pelajar bantah serah SIS dan SERATA kepada pusat

Nazri Abdullah  
IPOH, 17 Dis: Bekas-bekas pelajar Sekolah Izzudin Shah (SIS) dan Sekolah Raja Perempuan Taayah (SERATA) Perak, membantah dan menuntut penjelasan dari tiga pihak bertanggungjawab berhubung hasrat menyerahkan kedua dua sekolah agama kelolaan kerajaan negeri tersebut kepada pusat.

Ketiga-tiga pihak tersebut adalah kerajaan negeri Perak, Jabatan Agama Islam negeri dan Persatuan Alumni pelajar sekolah terbabit.

Pengerusi Badan Bertindak Pertahankan SIS dan SERATA (TAHAN), Yuzi Faizal memberitahu pihak mereka akan mengadakan satu sidang akhbar berhubung perkara itu dihadapan pintu masuk utama SIS Jumaat ini.

"Kita nak mintak penjelasan dari ketiga-tiga pihak ini supaya kita dapat tahu kewajaran kedua-duanya perlu diserahkan kepada kerajaan pusat," katanya ketika dihubungi.

Yuzi juga memberitahu desakan yang dibuat badan bertindak ini bukan dipengaruhi mana-mana parti politik tetapi atas rasa tanggungjawab dan keperihatinan bekas-bekas pejar sekolah terbabit sendiri.

Mereka bimbang pertukaran tersebut akan menggadai kecemerlangan pelajar-pelajar aliran agama khususnya pemansuhan subjek teras sekolah tersebut.

Apatah lagi kedua-dua sekolah tersebut juga jelasnya telah banyak melahirkan tokoh-tokoh dan pemimpin negara seperti Menteri Pertahanan Malaysia sekarang ini Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi.

"Berdasarkan maklumat, jika kerajaan pusat ambil alih, kemungkinan subjek I'dadi dan Sanawi akan dimansuhkan.

"Ianya akan memberi kesan kepada para pelajar yang mahu melanjutkan pelajaran dalam bidang agama seperti di Al-Azahar dan lain-lain universiti," katanya lagi.

Kedua-dua sekolah tersebut adalah di bawah pengurusan Jabatan Agama Islam Negeri Perak (JAIPk) dan Kerajaan Negeri Perak namun akan diserahkan kepada kerajaan pusat di bawah skim Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK) kerana didakwa berdepan masalah kewangan.

Sehubungan itu, TAHAN juga sedang merancang menyediakan satu memorandum untuk dihantar kepada pihak Istana negeri perak jika tiada sebarang maklum balas dari ketiga-tiga pihak terbabit.

Sebelum ini, Dewan Pemuda PAS Negeri Perak (DPPN Pk) turut mendesak Raja Muda Perak, Raja Dr Nazrin Shah yang juga Yang DiPertua Majlis Agama Islam Negeri campur tangan menyelamatkan SIS dan SERATA agar kekal dibawah kelolaan JAIPk.




Kat atas ni adalah petikan daripada HarakahDaily.Net. Masalah2. Malas nak mengulas panjang-panjang pasal ni. Tapi tu la. Alkisahnya, tahun 2002 pernah disuarakan SIS nak dijadikan sebagai Kolej Islam Izzuddin Shah. 90% perangkaannya juga sudah siap. Tapi, sehingga 2009, masih lagi bergelar Sekolah Izzuddin Shah. Kolej? Lupakan saja. Tetapi, mungkin akan bergelar Sekolah Agama Bantuan Kerajaan Izzuddin Shah (SABKIS). Buruk? Nilaikan sendiri. Inilah nasib anak emas Kerajaan Negeri Perak. Pernah beberapa kali SIS nak dipindah dari tanah Ipoh. Khabarnya kerana tapak SIS sangat bernilai. Maka, dirancangkan tapak baru di Kampung Gajah. Tetapi tentangan hebat daripada PBSISTA yang pada ketika itu kalau Mirul tak silap dipimpin Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi. Alhamdulillah, berjaya kekal di Ipoh. Kemudian, ketika di akhir pentadbiran Kerajaan BN, sekali lagi timbul ura-ura hendak menjadi SABK. Namun, kes ini senyap seketika apabila Dato' Seri Ir. Nizar menjadi Menteri Besar. Sejuk hati masa tu. Tapi, mungkin kerana daerah Larut dalam Negeri Perak, timbullah pula cerita Katak oh Katak. Sekarang, SIS mungkin akan menjadi SABK.

Implikasinya juga sudah diterangkan. Saudara Yuzi juga menubuhkan TAHAN. Bagaimana kita barisan bekas pelajar yang lain? Melawan? Saya katakan ya kerana sayangkan SIS dan SERATA.  Saya katakan ya kerana masih lagi nak merasa biah mithaliah bilamana saya menjejakkan kaki ke SIS. Saya katakan ya kerana saya inginkan teguran manis guru-guru bilamana saya melawat SIS. Tetapi bagaimana untuk melawan? Bagaimana untuk menyatakan bahawa kita tidak bersetuju? Berdemonstrasi? Bukan itu caranya. 5 tahun kita dibajai dengan siraman iman, ilmu dan amal. Apakah kita tidak tahu bagaimana untuk meminta kepadaNya? Justeru tunggu apa lagi? Mula bertindak! Ingatlah, kenangan bersama SIS terlalu besar nilainya.









ILA GHAYATIL QASWA



Friday, 11 December 2009

Result dan Keredhaan

Apa kabar kawan-kawan?


Semoga kawan-kawan sihaaaaatttt selalu. Mirul yakin, semalam merupakan antara hari paling getir untuk kawan-kawan. Maklum sajalah, result peperiksaan diumumkan. Bila sebut pasal result ni, ada macam emosi yang akan terpapar di wajah masing-masing. Ada yang sedih, ada yang gembira, ada yang bersyukur dan ada juga yang menangis. Semua itu disebabkan oleh keputusan yang diumumkan. Mirul yakin, kebanyakan kita pernah melalui emosi-emosi sebegini. 


Sebut pasal result, Mirul nak bercerita sikit tentang result Mirul. Apa? Dapat Anugerah Dekan? Taklah. Mirul bukannya golongan rajin belajar. Tapi, sejak Mirul jatuh teruk semester yang lalu, azam pertama Mirul adalah untuk bangkit dan memperbaiki CGPA Mirul. Setidak-tidaknya mengekal sahaja. Kawan-kawan nak tahu, semester lepas Mirul memang jatuh terduduk. Terkejut besar dengan keputusan peperiksaan Mirul. Memang Mirul langsung tak menjangka akan dapat keputusan yang macam tu. Tapi, bila Mirul masuk semester 3, Mirul tanam dalam diri Mirul siap-siap. "Hidup aku seperti roda, sekejap di atas, sekejap dibawah. Apalah sangat jatuh macam ni, mesti boleh berada di atas balik". Ha, sebut pasal roda ni. Kawan-kawan nak tau cerita pasal Mirul mase kecik-kecik dulu?


Mirul ni budak lompat. Tau tak budak lompat tu apa? Ala, kan dulu PTS, mana-mana pelajar yang lulus PTS akan ditawarkan terus dari tahun 3 ke tahun 5. Maknanya, kami ni muda setahun daripada kawan-kawan yang lain. Hehe, maybe sebab ni kot orang kate Mirul ni macam budak-budak. Ni adalah kejayaan pertama Mirul. Kemudian, Mirul dapat Straight A's dalam Ujian Penilaian Kelas Kafa (UPKK) dan tak pasal-pasal Mirul jadi Tokoh Murid masa tahun 6. Kejatuhan pertama Mirul adalah masa UPSR, Mirul cuma dapat 3A jer :(. Kemudian, Mirul masuk Sekolah Izzuddin Shah (SIS). Masa Mirul form 1 &2, Mirul teruk sangat sampai abah pernah cakap kat Mirul, kalau dapat 6A jer pon, abah bagi RM500. Bila Mirul masuk form 3, Mirul belajr betul-betul. Teruk Mirul belajar. Ye la, nak cover balik pelajaran form 1 sampai form 3 dalam masa 9 bulan jer. Bila beberapa hari sebelum PMR, Mirul kena demam panas. Ha, semangat nak belajar tu, walaupun demam panas Mirul tetap pegang buku Penguat Memori Sains untuk Mirul baca. Memang lembik betul mase tu. Masa PMR pon masih ada lagi demam tu. Bila keputusan diumumkan, Mirul dapatla 7A. Cukuplah tu untuk orang yang kehilangan 2 tahun hidup sebagai pelajar. 


Bila form 4, Mirul masuk kelas Sains Fizikal. Taknak masuk Sains Tulen sebab tak suka Subjek Biologi. Itu adalah sebab kenapa ramai kawan-kawan Mirul masuk Sains Fizikal. Mirul sebenarnya minat Chemical Engineering tapi selalu skor kat Fizik, Kimia x skor sangat. Walaupun kami kat Sains Fizikal belaja Perakaunan, tapi majoritinya memang tak merancang untuk jadi akauntan. Semua nak jadi engineer, macam Mirul la. Kemudian, masa SPM. Sekali lagi ujian Allah bagi kat kami. Hampir semua calon SPM sekolah Mirul kena food poisoning. Mirul antara yang paling kritikal. Nak cerita kritikal ke tak, sampai kami bila pergi ke Unit Kecemasan Hospital Ipoh, doktor kat sana suruh yang masih boleh bertahan balik dulu. Kalau tak nanti reporter datang. Baliklah yang tak dapatkan rawatan lagi, sampai tengah malam pasukan khas doktor cek kesihatan kami. Musolla lah jadi Klinik Kesihatan sementara... kui3.. berkat tuh. Sebab Mirul antara yang kritikal masa tu, bila jawab soalan Fizik kertas2, Mirul cuma ambil masa 45 minit jer untuk jawab soalan dan keluar dewan. Tapi Mirul memang x boleh buat apa-apa. Minggu tu, minggu peperiksaan sains, Add Maths dan Fizik memang Mirul target A, tapi Allah dah tentukan walaupun Mirul dapat A masa percubaan, tapi boleh dapat c je SPM Kertas Fizik. Memang sangat sedih masa tu. Dah tak fikir dah nak jadi Engineer.


Masa kat Matrikulasi pulak. Mirul ingat nak jadi student biasa je. Dah puas dah pegang jawatan kat sekolah dulu. Tapi, Allah dah tentukan. Datanglah musim pilihanraya kampus. Mirul dapat tahu yang ada wakil bukan Muslim bertanding kerusi Jurusan Perakaunan. Dan dia ni agak popular. Kawan-kawan Pusat Islam suruh Mirul bertanding  lawan dia. Dah la orang tak kenal Mirul mase tu. Mirul ni memang pendiam orangnya. Mirul hanya buat bising dengan kawan-kawan yang rapat dengan Mirul je. Ha, berbalik cerita pilihanraya tadi. Mungkin sebab Mirul membawa nama Amirul (Amir-pemimpin), Mirul terus hantar borang bertanding Pilihan Raya Jawatankuasa Perwakilan Pelajar (MPP la kalau di Universiti). Alhamdulillah, Mirul menang dengan majoriti tertinggi. Kemudian, Mirul duduk dikerusi Bendahari Kehormat Jawatankuasa Perwakilan Pelajar. Ya Allah, kawan-kawan tau tak? Mase di Matrikulasi lah antara masa Mirul dipuncak. Mirul masuk pertandingan, jadi Presiden kelab, Pengarah program, mcam-macam lagi la. 


Ha. cerita masa Mirul jadi Pengarah Program Malam Eksekutif Muda Perakaunan. Mirul buat program ni dengan agak tertekan. Mirul lantik kawan-kawan yang majoritinya x pernah uruskan program dan kami buat program ni bersama-sama. Hinggalah satu hari, masa tu 3 hari sebelum program berlangsung. Habis tutor Akaun, tiba-tiba Puan Zuraini (lecturer Akaun yang dilihat sangat menakutkan oleh pelajar) masuk kelas Mirul dan terus marah Mirul, "Amirul, awak jangan pandai-pandai guna nama saya!". Mirul terkejut. Apa salah aku nih? Bila masa pulak aku guna nama dia? Mirul pelik betul masa tu sampailah seorang lagi Yong, JPP akaun yang lagi satu bagi tau Mirul ada mesej yang dihantar guna nama Puan Zuraini ni. Kemudian, Mirul kena marah depan semua pelajar Perakaunan sampai Puan Zuraini cakap yang dia tak teragak-agak untuk bawa JPP Perkaunan ke Mahkamah. Terkejut Mirul masa tu. Tapi, kawan-kawan kuliah MIrul sebenarnya tak faham apa yang Puan Zuraini cakap sebab diaorang terima maklumat yang betul daripada Mirul. Menariknya, Fify, ketua kuliah kami cakap kat Mirul, "kalau Puan Zuraini nak bawak ke mahkamah, ko lawan jer. Kitorang semua kat sini sokong ko. Ko tak bersalah". Yang jadi masalahnya kuliah lagi satu ada yang anti Mirul. Itulah lumrah pemimpin kan. Itu yang Mirul sangat-sangat elak untuk kembali popular macam dulu. Tapi alhamdulillah, semua dapat diselesaikan dengan baik. Sampailah Penolong Pengah HEP dan lecturer lain kata JPP batch Mirul adalah JPP terbaik pernah KMK (Kolej Matrikulasi Kedah) ada. Bila kami melawat matrik, masih ada lecturer yang merindui era kepimpinan kami. Alhamdulillah, seronok sangat dihargai sebegitu. Ha, result Mirul masa kat matrik juga agak baik. Mirul keluar matrik dengan CGPA 3.69. Cukuplah sebagai seorang yang hanya boleh study selepas pukul 1 pagi. 


Semester 1 Mirul agak baik. Mirul memang nak bercuti dari kepimpinan sekejap. Walaupun tak belajar, result Mirul masih lagi baik. Mirul kembali jatuh masa semester 2. Memang cukup jatuh. Sebenarnya, Mirul berdepan perkara yang rumit masa semester 2. Entah kenapa, Mirul hilang kemampuan untuk lebih professional sekarang ni. Semester 3 Mirul bangkit balik. Bukan mudah untuk bangkit. Tapi Mirul selalu cakap kat kawan-kawan Mirul, "aku bukannyer macam korang, korang semua result gempak". Mirul Letak macam-macam kat bilik Mirul (bilik sorang2, boleh lah buat macam tu). Tapi, result kali ni, walaupun Mirul bangun kembali, namun Mirul masih bertatih. Masih perlu masa untuk berlari. 


Kawan-kawan ingat ye, 
Jangan berbangga berada di atas. Adakalanya kita akan dicantas.
Jangan berbangga dengan kejayaan. kerana ia senjata lawan.
Jangan mudah putusa asa, kerana kita pasti mampu berjaya


Jumpe lagi kawan-kawan ye.... 

Thursday, 10 December 2009

Tak Tahu Antara Dua

Assalamulaikum,

Dah lama tak update kat sini. Agak sibuk sikit dengan AmirulMukmin.Com. Kawan-kawan tahu tak apa itu AmirulMukmin.Com? Untuk pengetahuan kawan-kawan, AmirulMukmin.Com dibina oleh saya untuk memulakan perniagaan internet saya. Blog ini seakan-akan kedai maya saya lah. Tapi kawan-kawan pernah tak lawat Amirul Mukmin.com? Tak pernah lah tu kan? Takpe, kawan-kawan klik je kat gambar bawah nih kalau kawan-kawan nak melawat AmirulMukmin.Com. Percuma jer yuran lawatan ni.





Hari ni saya nak syer satu cerita dengan kawan-kawan. Ha, dah lama saya tak berkongsi cerita dengan kawan-kawan kan? Cerita ni berkenaan dengan 2 program yang saya terpaksa pilih untuk hadir. Kawan-kawan nak tau tak apa program tu? Program-program tu adalah:
1. Iktiraf
2. Seminar Perniagaan Internet 2010

Program Iktiraf ni adalah kesinambungan dari One Malaysia yang Amirul pergi dulu. Program ni mula pada 16-20 Disember. Seronok lah kan. Tak dapat nak pergi OM4, dapat jumpa kawan-kawan dalam Iktiraf. Ha, ni surat jemputan tu.


Surat Program


Seminar Perniagaan Internet 2010 pula pada 19 Disember nih. Kene bayar RM70 untuk datang dengar jer. Tapi kalau nak produk yang belum dilancarkan lagi, semuanya hampir RM200. Yang bestnya, seminar ni dianjurkan oleh Ammar Zahar. Kalau seminar dia, biasanya makan ratusan ringgit. Yela, dia ni antara Internet Marketer yang paling berjaya di Malaysia. Student lagi tau. Kat UPM.


Tiket Seminar

Satu perkara penting yang saya belajar di OM3. Kawan-kawan tau apa dia? Jangan tamak. Bila kita ada 2 pilihan, pilihlah satu. Kalau tak, yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran. Jadi, fikir punya fikir, saya  berikan beberapa persoalan:

  1. bila lagi nak pergi seminar murah macam ni? lagi pun sekarang tengah tak sibuk.
  2. Kak Zehan dah hantar surat jemputan. Takkan tak nak pergi?
  3. Duit tengah takde ni, nak mintak kat mak dah banyak sangat dah mintak. 
  4. Awal sangat la balik Shah Alam, 


Akhirnya, saya buat keputusan. Saya pergi Seminar Perniagaan Internet 2010. Kawan-kawan nak tahu kenapa?

  1. Sebab opah saya bagi duit untuk pergi seminar ni.
  2. Ini mungkin seminar terakhir Ammar Zahar
  3. Produk-produk yang dijual belum lagi dipasarkan. Maknanya, bila dipasarkan, saya akan jadi antara affiliate (agen) yang terawal dan lebih berpeluang untuk menewaskan otai-otai yang ada (walaupun macam susah je nak menang).
  4. Kalau saya tunggu-tunggu, mungkin dah tak sempat. Semester 4 lebih mencabar. Masa untuk belajar mesti diperuntukkan lebih banyak.


Bila ada dua pilihan yang diberi, saya harus memilih salah satu. Kawan-kawan ingat ye, jangan tamak nanti rugi.

Wednesday, 2 December 2009

Boringnyer

Hurm...

Dah bulan Disember

Tapi kiter buat aper kat umah?

Aku mcam nih la

bangun
bkk internet
makan
bkk internet
makan
bkk internet
tdo
bangun tdo

*sembanhyang ng mandi tuh kire sekali rrr

Hurm... tak tau rr mcm ner nak menempuh lagi berminggu nih.


YM? Kalo ader orang ym tuh mcm pelik jer....


SMS? Hak3... seminggu nak dapat 1 mesej pon susah


ape aku buat? ha.. tu yg start buat web sendiri tuh.


Ha... Penah dengan amirulmukmin.com ?


Ni rr web aku


Actually, minisite jer


Ni rr yang mengurangkan boring aku


Korang lawat2 rr ek....


Pape pon.. aku boring.. xder bende yang menarik nak syer ng korang

Saturday, 28 November 2009

Bile Budak IPT Jadi Kaya


Ini adalah antara persoalan yang popular sejak kebelakangan ini memandangkan kita mengalami kegawatan ekonomi. Kedai-kedai banyak yang tutup kerana tak mampu lagi bayar sewa, dan pekerja.. Pekerja ramai yang diberhentikan kerja.. Dan banyak lagi masalah yang melanda.

Jadi, oleh sebab itu persoalan Bagaimana Buat Duit Di Internet semakin popular memandangkan buat duit di internet tidak memerlukan banyak modal atau boleh bermula daripada ZERO pengetahuan dan ZERO modal.

Terkejut tak bila saya katakan ZERO modal?

Ya, seorang usahawan internet muda, Ammar Zahar baru-baru ini melancarkan sebuah produk Zero Ke Hero iaitustrategi bagaimana beliau menjana pendapatan di internet bermula daripada ZERO pengetahuan dan ZERO modal..

Dia sememangnya sama saja dengan kebanyakan anda pada awal tahun lepas. Teringin nak buat duit di internet tapi tak tahu caranya. Akhirnya atas usaha gigih dan strategi yang mengena, beliau kini menjadi salah seorang usahawan internet yang disegani dan mempunyai syarikat sendiri..

Bukan itu saja, jika dulu beliau digelar ZERO dan tidak mempunyai apa-apa selain duit PTPTN, kini beliau mampu membeli rumah sendiri, kereta sendiri dan pendapatan beliau melebihi dekan fakulti sendiri..hehe

Manarik kan?

Itu tak cukup menarik..

Yang lebih menarik, beliau kini membuka jualan Zero Ke Hero, berkongsi rahsia kejayaannya di internet dengan umum dan pastinya, ini bukan untuk semua orang..

Pakej ini hanya untuk mereka yang berminat nak buat duit di internet dan percaya bahawa internet adalah perniagaan sebenar dan bukannya skim cepat kaya seperti kebanyakan orang yang silap jalan.




Klik saja gambar diatas dan tonton video Ammar.. Saya pasti, jika anda mendapatkan Zero Ke Hero, anda bakal bergelar Usahawan Internet berjaya tak lama lagi.. Mungkin setahun, sebulan, ataupun seminggu?

Jika anda dapatkan pakej ini dan ambil tindakan, semuanya tak mustahil!


Semoga berjaya!

Thursday, 26 November 2009

Idul Adha

Ape kabar korang?

lama dah x update blog nih. Sibuk sangat ngan bisnes nih. Yela, baru nak menapak masuk dalam bisnes nih.

Ha, sebut pasal raye, esok dah nak raye. Tapi nampak macam x meriah jer. Kenapa? sebab persiapannya x gempak. Ni sume sebab:
1. Sedare mare x sampai lagi. Sorang pon blom sampai. Aku jer la yang temankan opah aku
2. X dapat nak tolong sama memasak untuk raye. Haha... Tetibe lak aku diserang alergi. Jadik, tangan aku kene berehat daripada memegang bende-bende yang macam2
3. Umah tengah renovate. Renovation nih dah lebih setengah tahun dah. Lame? mmg la... Dah abah aku yang jadi engineer, arkitek n buruh kontrak sekali. Senang cakap, dy x panggil kontraktor buat umah, dy nak buat sendiri.

Atas sebab-sebab yang dinyatakan di ats, adalah dukacita dimaklumkan bahawa Hari Raya Idul Adha tidak dapat disambut dengan meriah. Tapi, korang tunggu rr besok yer. Ader banyak yang dikongsikan... kot la...

Friday, 20 November 2009

Cuti & Bisnes

Ha... musim cuti memang membosankan. Lagi-lagi kalau takde aktiviti. Hari-hari makan, minum, solat, tengok TV dan tdo. Jadi, kenalah mencari aktiviti untuk musim cuti. Aku pon dah ada aktiviti untuk musim cuti. Apa dia? Forex? tak... tu semester lepas punyer. Perniagaan internet la... Jadi businessman la plak... yela.. kan 9/10 rezeki itu datang dari perniagaan.

Bisnes ape?
korang agak-agak aku jual ape? MLM? x la.. kan MLM ni ader yang meragukan... Jadi, aku jual produk la... Bukan MLM nih. Produk Grafik jer.. Meh cni aku syer ng korang pasal produk yang aku jual. Jap2... nak kne transform jadik promoter dulu...


MEMPERKENALKAN





Super Collection of Graphic Stuffs

Produk ni sasaran utamanya adalah Internet Marketers. Tapi, kite yang buat blog untuk seronok-seronok pon  boleh gune produk nih. Tapi, meh aku syer ng korang isi kandungan dalam pakej yang sangat hebat nih.




nak banyak lagi, korang klik kat bawah nih




Kenapa aku promote kat korang?
bukannye korang buat bisnes internet pon... tapi, produk nih ader banyak lagi bende yang akan mencantikkan blog korang.
contohnyer?
 
bende ni korang boleh masuk dalam point-point korang punyer post.
buat presentation Power Point pon dah nampak gempak




Ader macam-macam frame video
korang leh cantikkan lagi blog korang dengan video korang dihiasi frame yang cun nih




header & footer untuk blog korang

yang ni paling best
Video Tutorial Mengggunakan Koleksi Grafik

video nih ajar dari basic step Adobe Photoshop CS
kalo korang x pandai photoshop... korang rujuk video nih.. korang akan pandai photoshop. Insyaallah

Dengan video nih jugak, korang dapat edit semua koleksi yang ada dalam pakej nih dan sesuaikan dengan citarasa korang. contohnya macam button nih:


(asal)



(selepas aku tukar tulisan)


Senang jer kan? Kalo korang nak info lagi, klik kat sini. Harga asalnya RM 35 jer... Tapi kalo kawan-kawan mest boleh bagi murah kan? korang email jer rr kat aku, amirulmukmin.mukmin@gmail.com. Ader banyak lagi bonus yang best aku bagi kat korang!!!




Tuesday, 17 November 2009

Ku masih di sini

Assalamualaikum

Apa kabar semua?
Mesti ramai dah balik rumah kan?
Aku kat Shah Alam lagi...


Kenapa tak balik?
Saje jer... membuang masa kat sini.
kat rumah pon buang mase jugak.


Ape nak sembang harini?
Takde ape... cume saje nak update blog nih.
Tapi memang ader nak sesuatu nak kongsi dengan korang.
tapi nanti la ye... masih lagi draf dgn post tu.


ape pon... 
Happy Holiday
Selesaikan perkara-perkara yang tertangguh mase korang study arituh!!!

Friday, 13 November 2009

Seni Silat Langkah Empat (i)



dah lame x borak2 kat cni... ha... mase kat sekolah dulu... ape dy? sekolah mane? Sekolah Izzuddin Shah la....  sekolah ni sekalu aku mase kat 2002-2006. kat sekolah nih la aku belajar silat. Silat ape? ye laa.. nak bgtau rr nih.. Seni Silat Langkah Empat. nak gelak rr tuh..  korang jangan gelak... kenapa silat nih dinamakan langkah empat? bukan langkah lima atau tiga? sebab, 4 unsur adalah air, tanah api dan udara. empat kan? silat nih jugak ader satu seni yang dipanggil tapak empat. korang tak tau Tapak Empat tu aper? kalau dalam bahasa silatnye, dipanggil bergurau janji. ala... macam sparring la.. cume dah plan siap2. Macamne gerakannyer? mase explore laptop sendiri, terjumpe la balik video nih... video nih asalnye nak gune untuk web silat kitorang tapi sebab masalah teknilkal, tak dapat nak digunakan. ha... video nih direkodkan mase kitorang tengah exam SPM. mase tu baru baik dari food poisoning. satu sekolah kene racun... aku antara yang yang paling teruk. korang x percayer? nanti aku buat post pasal kene racun dengan dewan makan nih. tapi sekarang nih.. nak syer ng korang video nih. saksikanlah.





Tuesday, 3 November 2009

Selamat Hari Lahir

Alhamdulillah, Allah panjangkan umur untuk menikmati nikmat iman dan Islam. Maknanya umur sekarang nih dah 19 tahun. Semakin hari semakin meningkat usia. Tapi, semakin hari iman semakin meningkat? Amal? Apa yang dah dilakukan bagi menghargai nikmat hidup yang diberikan Allah? Sedar diri ini semakin hari semakin kurang potensi diri. Kalau dahulu mampu menggapai awan tinggi, kini hanya mampu memandang mentari. Maknanya, sesuatu harus dilakukan bagi kembali mencapai potensi diri dan meningkatkan kemampuan.

Tapi, alhamdulillah, biarpun kini menyepi, masih ada yang sudi menghulurkan ucapan hari lahir. Terkejut juga sebenarnya. Biarkan. Sebenarnya, nak kongsi antara ucapan-ucapan hari lahir yang diterima. Mana-mana sahabat yang bagi ucapan SMS, minta maaf tak dapat nak kongsikan bersama.



my housemate mase kat jati dulu. lambat pon kire wish jugak rr







kawan-kawan dari UiTM n Matrik Kedah




ni housemate. orang 2nd yang wish




yang ni plak my classmate kat matrik dulu. A1T3A. teringat mase jadi ketua tutor n praktikum dulu



Wednesday, 7 October 2009

Serabut!


Huh… serabut. Serabut sangat. Sebab pe serabut? Mest banyak masalah kan? Hurm… masalah x banyak. Serabut nih sebab piker masalah yang sama banyak kali. Dah tu. X yah la pikir. Mane boleh. Kalo boleh dah lame dah x pikir. Yela.. ape masalah nyer. Cube bagitau. Ala… x kan sume bende nak bagitau plak. Susah rr macam nih.

Ha.. ape yang selalu kiter buat kalo serabut ek. Hurm… kalo aku, selalunyer aku akan drive. Ni kalo kat rumah rr. Aku akan drive ke mana-mana tanpa hala tujuan. Sambil drive tuh bersembang rr sorang-sorang. Cara nih melegakan seketika walaupun berbahaya. Ye la… tengah melayan serabut, konfem x fokus drive kan. Ha.. ape lak kalo time tuh kat U? ha.. ride rr.. bawak moto… sembang sorang2.. bunyik macam kelakar. Tapi mmg puas. Cume yang x bestnyer.. makin itam rr kulit… tengah merembang bawak moto.. dah macam taik cicak dah badan nih. Berbelang-belang.

Ape lagi yang menarik nak dibuat bile serabut nih. Blogging la.. kan Tatkala hati terusik, tinta mula berbicara. Kat sebab tuh ader blog kan. Tapi.. yang paling berkesan adalah bace quran.. btol. Time serabut2, kalo bace quran mmg akan tenang. Paling tidak pown tenang kejap rr…

Tapi bahaya serabut nih. Akulah. Kalo serabut mest x perform buat keje. Natijahnyer, result kerja x memuaskan. Tu pasal rr aku x suker serabut2 nih. Tapi nak buat mcm mane. Aku suker berfikir. Hihi.. berfikir bende2 yang x penting. Ha… teringat seseorang pernah berkata. Buat aper nak fikir. Biar jer la. Jalankan hidup macam biasa. Btol jugak kate beliau. Tapi panas jer dengar. Kau x rase, boleh rr cakap kan.

Moral of the story is, biar aper pown yang berlaku. Kite kene tabah. Sebab, setiap yang berlaku ader hikmahnyer. Jadi, cube fikir positif setiap kali serabut. Ha… jangan lupe. Senyum. Tu terapi yang baik. Sebab bile senyum, kita aka nada cikit motivasi diri. Macam lagu tu;

Senyum seindah suria
Yang membawa cahaya
Senyumlah dari hati
Duniamu berseri

Hepi always k…

Thursday, 1 October 2009

Pergimu Tiada Pengganti


Kullu nafsin zaiqatul maut – setiap yang bernyawa pasti akan merasai mati. Begitu manusia. Stiap manusia akan merasai mati. Bagaimana, bila dan di mana kematian berlaku hanya Allah yang Maha Mengetahui. Lumrah kehidupan ini tidak dapat tidak akan dilalui oleh setiap manusia biar sekuat mana dirinya mahupun seusaha mana dirinya mengelak dari kematian. Kita lihat sejarah telah membuktikan. Kekuatan dan usaha  Raja Namrud di zaman Nabi Ibarahim AS dari serangan diberikan Allah ditamatkan dengan mudah oleh seekor nyamuk yang menjadi sebab kepada kematiannya.

Apakah hikmah kematian kepada mereka yang masih hidup? Allah berfirman : “iza asobatkum musibah; qalu innalillahi wainna ilairaji’un” – apabila kamu ditimpa musibah / perkara yang buruk; katakanlah ‘innalillahiwainna ilairaji’un’. Ayat ini menjadi amalan kita apabila berlaku kematian. Tetapi, ayat ini juga digunakan untuk apa sahaja musibah yang menimpa. Dengan kematian seseorang, Allah mengingatkan sesungguhnya kematian kita juga akan tiba. Justeru, kita perlu bersedia. “addunia mazra’atul akhirah” – dunia itu ladang kepada akhirat. Di dunia inilah kita harus berladang, memperbanyakkan usaha amalan agar hasil tuaian dapat dibawa ke akhirat untuk dipersembahkan kepadaNya. Menjadi bukti bahawa kita makhluk yang bersyukur. Dengan nikmat iman & Islam yang diberikan, kita membalasnya dengan amalan-amalan walaupun kita tahu amalan-amalan itu tidak memadai dengan nikmat iman & Islam yang diberikan Allah.

Kita baru sahaja melepasi Ramadhan, masa yang terbaik untuk berladang. Dan kini kita menempuh waktu kejayaan yakni  Syawal. Belum tentu kita akan bertemu lagi dengan Ramadhan yang akan datang. Belum tentu juga kita akan bertemu dengan musim berladang yang terbaik lagi. Lihat sahaja Ops Sikap baru-baru ini mencatatkan 261 kematian. Khuatir diri ini tidak lagi bertemu Ramadhan. Apatah lagi bila mengenangkan amalan yang tersangat sedikit di bulan Ramadhan. Pada raya ke-6 (26 September 2009), saya dikejutkan dengan catatan sahabat di sekolah dahulu. Catatan yang mudah, memberi kesan yang mengejutkan.  “bye-bye late Zakwan’. Pada mulanya, saya menyangka hanyalah satu canda antara sahabat. Namun, pada jam 8.00 malam, satu SMS diterima daripada sahabat baik di Sekolah Izzuddin Shah; “Salam.. sedekah al-fatihah pd kawan kite.. Zakwan yg kmbli ke rahmatullah pagi tadi”. Sangkaan canda tadi rupanya meleset. Apatah lagi keesokannya menerima link Utusan Malaysia Online yang menceritakan perihal yang sama.


Akibat memandu ketika mengantuk

KUALA KUBU BHARU 26 Sept. - Seorang pemuda maut manakala teman wanitanya, parah apabila kereta Proton Wira mereka terperosok di bawah treler membawa muatan udang di Kilometer 39.3 Lebuh Raya Utara-Selatan dekat Kuala Kubu Bharu menghala ke utara, di sini awal pagi ini.
Dalam kejadian kira-kira pukul 6.30 pagi itu, mangsa, Mohd. Zakwan Zainon Kamar, 20, mati di tempat kejadian akibat kecederaan parah di muka dan dada manakala Risnah Maulat Abdul Ghani, 19, menerima rawatan di Hospital Slim River.
Ketua Bahagian Ketenteraman Awam dan Trafik Selangor, Supritendan Che Hussin Omar berkata, hasil siasatan mendapati mangsa dalam keadaan mengantuk ketika memandu menyebabkan keretanya itu tiba-tiba memasuki laluan lain.
Beliau memberitahu, berikutan itu, kenderaan mangsa melanggar sebuah treler di laluan sebelah lalu terperosok di bawah kenderaan tersebut dan diseret sejauh kira-kira 150 meter.
"Pemandu treler itu pula terpaksa mengheret kereta mangsa kerana dikhuatiri akan dirempuh kenderaan-kenderaan lain sekiranya berhenti mengejut," katanya ketika dihubungi Mingguan Malaysia di sini hari ini.
Che Hussin berkata, pasukan Bomba dan Penyelamat mengeluarkan mangsa yang terperangkap di dalam kereta remuk tersebut.
Kedua-dua mangsa, kata beliau, dipercayai baru pulang berhari raya kerana baju kurung dan baju Melayu masih tersimpan dalam kenderaan mereka.
Mayat mangsa yang berasal dari Ipoh itu di hantar ke Hospital Slim River untuk bedah siasat.
Beliau meminta orang ramai yang mempunyai maklumat berhubung kejadian itu menghubungi Pegawai Penyiasat, Ibu Pejabat Trafik Hulu Selangor (Kuala Kubu Bharu), Cif Inspektor Mas Zaliza Ibrahim di talian 03-60641222.


Terkesima sebantar apabila membaca berita ini. Manakan tidak, sahabat seperjuangan di SIS kini telah tiada. Apatah lagi allahyarham merupakan teman sekatil (katil double decker ye..) dan teman sekelas ketika di SIS. Terlalu banyak kenangan bersama biarpun kami bukanlah sahabat yang akrab. Terkenang bila mana disebut nama Zakwan, pasti teringat akan Hazrikh & Farizal. Bagai satu kejutan apabila melihat mereka duduk di barisan hadapan di dalam kelas; yang mana semestinya tempat tersebut biasanya diisi oleh pelajar-pelajar skema.  Allahyarhan sangat aktif dalam kegiatan kokurikulum hinggakan banyak mewakili negeri dalam pelbagai acara sukan. Gaya selambanya kekal dalam ingatan. Teringat tentang adik angkatnya di sekolah. Bagaimana sahabat-sahabat yang lain turut membantu dalam masa yang sama mempersoalkan pilihannya (jangan gelak… bese rr sekolah menengah kan). Terkilan di hati apabila teringatkan saya tidak lagi berjumpa beliau sejak menamatkan persekolahan lalu. Masakan tidak. Hasrat di hati mungkin akan bertemu apabila masing-masing telah mencipta nama dalam karier yang diimpikan. Namun, ianya terkubur. Berakhir hanya dipertengahan pengajian. Belum sempat menjenguk alam pekerjaan.

Namun, pasti tekanan lebih berat kepada keluarga Allahyarham. Apatah lagi Allahyarham merupakan anak sulung dalam keluarga. Ayahnya juga sudar lama memasuki usia emas. Perjuangan untuk keluarga belum selesai. Pasti adik-adiknya juga menghadapi dugaan yang sangat berat. Pada mana meraikan kemengan Syawal, datang pula berita pemergian abang tercinta. Bukannya sesuatu yang dijangka bahkan sangat mengejutkan.

Al-fatihah untuk Allahyarham Mohd Zakwan bin Zainon Kamar

Wednesday, 23 September 2009

BBQ di kala raya

Bismillahirrahmanirrhim....

ni cerita kelmarin. tapi sengaja aku update arini. bkn sebab aku malas nak update. cuma tak rajin jer. tapi tu bukan masalah yang besar. ape yang penting, kerjasama. eh... ha... pasal BBQ nih. panjang ceritanya. mase balik umah aritu, aku dah mintak mak ng abah aku buat BBQ. ha.. aku nih selagi x dapat ape aku nak, mmg aku mintak jer. so, aku pon tiap2 hari la mintak. sehinggalah pada suatu hari, mase tu raye kedua. mase tu, aku br bgn tdo. terkejut kambing gurun rasenyer. sebab per? abah aku beli 2 ekor ayam daging ng udang. dy suh aku BBQ. sebenarnyer aku mintak nak sembelih ayam kampung dy. tapi mak cakap abah x ternak ayam tuh. haiwan peliharaan abah adalah AYAM. diulangi AYAM!

Ha. tapi pada hari tu gak Ngah Li (pakcik aku laa) buat kambing panggang. macam mane dy panggang? dy amik dapur lama opah, dy masuk arang dalam dapur tuh. panggang dalam dapur jer. mmg penderaan dapur jer. Aku ingat nak tumpang sekaki dalam penderaan tuh. tapi kambing tuh lambat sangat masak. aku apa lagi. berbekalkan duit baki beli barang ng sikit duit pow dari mak, aku start enjin kete beli arang ng jaring memanggang. Ha, mcm pelik jer duduk kampung x naik moto. padahal kedai dekat jer. untuk pengetahuan, aku mmg x suke naik moto. apetah lagi aku semakin rajin eksiden akhir2 nih. takpe. balik citer BBQ. terbang rr RM 11.50 beli arang ng jaring tuh.

Mase kat umah. tgk2 abah dah siapkn tempat BBQ. sebenarnyer rumah aku tgh modified. tapi x siap2 lagi sebab abah yang modified sendiri. Korang jangan x percaya. Abah aku wpun cekgu tapi bab2 mcm nih sume dy tau. cume x rajin jer. Aku pown sampai2 jer terus keluarkan arang ng jaring tadi. mak pulak datang tunjuk terer. dah aku susun2 arang, mak terus nak hidupkan arang. abah lak amik kipas meja tuh buat kipas. yela.. stail orang malas. tapi senang. maka, bile dah hidupjer arang tu hensem2, aku amik ayam ng udang dah siap diperam. hotdog sekali. lame gak r. pkol 3 baru siap. hurm... tak per.. puas gak. ye la. dah lame x berBBQ ni. Mase kat kem dulu aku x feel berBBQ sebab tgh emo. bese rr aku.. suke emo.



sebenarnyer gamba nih aku teringat nak amik. sebab nak masuk dalam blog. ape lagi. cepat2 aku suruh uda amik gamba ku... ader lagik... yang nih 2nd round utk ayam. udang ng hotdog sumer dah setel.






panas tuh... pakai baju baru lak

Mmg penat aku berBBQ nih. tapi puas. dapat bagi orang len rase keenakan BBQ aku sendiri. Korang nak rase??? len kali laaa




Sunday, 20 September 2009

Rayer 20092009

Salam Aidilfitri,

Baik la pulak opening aku nih. Xder, mase aku bukak fb tadi nampak Nik Nadiah tulis 20092009. Ape makne nih. Ni maknenyer raye kiter pada 20.09.2009. Ha, bukan ke menarik tuh. Tapi bukan tu yang aku nak sembangkan. Aku nak cerita pasal raya kitorang sefamily.

Tapi sebelum tuh. Ape bende Aidilfitri nih. Kiter main rayer jer. Yang puasa penuh tuh molek lagi la enjoy sakan. Yang x puasa penuh pon nak tumpang sekaki gak. Yang x puasa jangan cakap rr. Aidilfitri ni hari kita meraikan kemenangan. Kite dah berjaya menghadapi dugaan berpuasa. Bukan senang nak berpuasa nih. Puasa nih agak mencabar. Puasa yang sebenar2 nyer lah. Tahan lapar, nafsu, segala benda kiter berpuasa. Tapi bile rayer kite main bedal jer nak buat ape yang kiter suke. Maknenyer puasa kita x der kualiti. Biler dah raya, kiter cube kekalkan akhlak kiter mase puasa dulu. Ha, puasa enam nih. Aku pon nak buat gak puasa enam nih. Pahala dy besar. Macam kiter puasa sepanjang tahun. Ala... bukan susah pown. Lagi2 kiter baru jer abes puasa Ramadhan. Jadik, marilah kiter beramai2 berpuasa enam yer.

Mule dengan persiapan raya dulu. Aku dah lama x ke dapu nih. Ntah ape buang tebiat aku, aku pown teringin ke dapur arinih. Dari umah opah aku tlg blender ng potong bawang, aku pergi la ke rumah aku tolong sume2 utk siapkan rendang daging. X percaya aku leh siapkan rendang daging. Ng mak aku tolong rrr... Sebab aku dah malas nak tunggu daging tu lembut. Abes siap2 jer tumis sume2 bawang, jintan, cabai, lada putih sumer, aku lepak depan, masuk santan mak aku yang buat. Mals lak nak tolong. Lambat sangat nak masuk santan. Tapi semalamnyer aku kaco dodol. Ha... balik2 dari Teluk Intan uruskan bende2, aku pown g la kaco dodol. Memula x susah. Bile dah nak masak. Mmg merampuih gler. Abah pown dah give up. Tapi dodol tuh sedap ek.. Mak pown tanpa rase malu claim dy yang buat dodol... (sekadar mencampurkan bahan je la)... Tapi raye kali nih mmg aku agak agresif jugak laaa... Ntak kenapa aku pown x tau.

Rayer kali ni family kitorang dapat gak beraya. Last raye dulu xdapat. abes 1 family tumbang. Aku yang abang nih pown tumbang gak (raye kedua jer). Betapa cyan kat daddy kitorang menjaga 9 orang yang demam. Raya pertama yang ok just aku, yong ng kakak jer. Campur Abah sekali. Banyak aktiviti raya x bejalan lancar. Sebabnyer kitorang kejutkan 'tuan rumah' kosong depan umah kitorang. Si uda ni pegi pasang meriam tanah menghala ke rumah lama tuh. Bile aku nyer turn letupkan meriam, bunyik dy super kaw2. Mest rr marah 'tuan rumah' tuh. dy baru jer lepas kene ikat, dah ada orang fire umah dy.

Jadik, arini pagi2 lagi aku dah kecoh2. Aku nih kat umah mmg kecoh. Abes semayang rayer, aku dah pegi kecoh kat umah aku ng umah opah utk amik gambar. Terkejut monyet aku abah pon excited nak posing2 nih.  Aku pown g la amik camera ng nak amik gamba. Entry kali nih mmg panjang gler rr... nak letak macam2 gamba family kitorang amik. Mase nak amik gamba family aku jer, aku panggil Abang suh amikkan gamba kitorang. Siot punyer Abang, ader ker mintak payment utk setiap shot. Kang aku mintak duet minyak jalan2 mlm nih baru dy tau. Kui3...



candid before amik btol2





Rayer tahun ni... ramai kan... 10 orang jer adik beradik

Ni je la gamba yang sempat amik kat umah kitorang. Pastu semua bergegas pulang ke kampung yang hanya 10 langkah dari umah kitorang. Ha, sampai2 jer... macam bese, aku ni mmg kecoh lagi heboh terus membuat pengumuman utk mengambik gamba. memula kitorang amik gamba salam2 dengan opah. Ha... aku nih wpun jarang2 balik tapi mmg rajin gler usik opah aku. Kalo kene latah dy tuh dah lali sangat. Jadik kene la mintak maap kan. Mintak mmap ngan mintak duet tau. Dapat duet, amik gamba ng family lagi sekali. Nak share gak ng korang nih gamba2 cucu opah yang beramai2 nih.




dah banyak mengusik kene mintak duet raya... silap.. mintak maaf

Ha.. sebelum tuh. Dalam family opah nih. Yang besar2 nih mmg wat group. Yong, Angah (aku), Along ng Abang. Kitorang nih sejak kecik mmg selalu sekali. Jadinyer bile besar piwn sekali gak. Kitorang nih ala2 boss kpd bebudak nih. Aku rr paling besar kepala sekali. Yela, abang sepupu sulung.  Takpe2... abaikan jer tuh. Amik gamba rr kitorang sekalian, tapi x sume yang ader. Just adik beradik aku, abang ng Izzuan jer. Saper Izzuan nih? ha, dy nih anak Uda Koa aka Makcik kitorang tahap mafia. Mmg garang makcik kitorang nih. Mase kecik2 dulu kalo kene marah ng dy ni mmg kecut perut. Sekarang dah besar rilek rr cket. Pandai melawan plak tuh. Bese rrr... nak idup kan... Izzuan nih anak sulung Uda Koa. Tuh jer citer pasal Izzuan nih.




ni la separuh drpd cucu2 opah


Banyak lagi nak cerita tentang raya nih. Nanti la dalam post yang lain yer..

Monday, 14 September 2009

Test & Result II

ha... arini dapat result test. nama aku kene sebut memula lak tuh. mmg dah agak dah fail. jadik aku g rr amik paper aku. memule tgk dr jauh... konpem fail. aku amik n terus rr duduk. pastu kengkawan taye... aku jawab rr fail. pastu.. bile sume orang dapat result dyorang... aku pelik. pehal lak orang yang lagi rendah markah dari aku dapat percentage lagi tinggi?? ha,... baru aku tengok balik kat paper aku... laaa lulus rupe nyer... berape tu x nak bgtau la... tapi cukup rrr aku cakap mmg aku x cayer. ye la... sume bende tonggang terbalik aku wat... haa... moral of the story adelah...
kite nih merancang, Allah juga merancang. perancangan Allah adalah perancangan terbaik
Macam aku... dah study, tersilap buat, tapi Allah masih bagi peluang utk x fail. Bersyukur la kan. tapi actually, soklan tuh... sape yag x tonggang terbalik allowance dy mmg akan gempak markah dyorang... esok aku ader quiz tax. maka.. time nih aku nak balas dendam ng kesilapan aku arituh. ingat.. peluang hanya sekali.

Kem 1 Malaysia

Masih penat lagi... yela, program x tdo malam. Just tdo pagi jer. Sebenarnyer, peserta kem mmg x dibenarkan nak bercerita ttg program nih. Tapi xpe la... Aku citer gak... mane yang boleh utk x dirahsiakan.

Memula kitorang bertolak g kem (yang dirahsiakan) pkol 6. patutnyer janji 4.30. biasala... janji Melayu kan.. tapi x pe... yg x bestnyer kitorang terpakse bkk pose dlm bus... alaaaaa boringnyer. tapi xpe... pemimpin yag baik adalah pemimpin yang mendengar arahan (boring dah dengan ayat nih). saba je la... pas terawih sume... ader program... banyak nak cerita... tapi dihalang. tapi aku jumpe blk la member2 mase 1M2 dulu. Zie, Wida, Afiq, Wan, Alya dan ramai lagi yang aku ingat x ingat jer. tapi program 2 hari 3 malam ni mmg sangat mencabar bagi sebahagian orang. Ye la.. bukan sume orang biasa pegi kem mase bulan pose... (nasib bek aku x bukak pose)



yang ni dengan member 1malaysia 2.
kumpulan TEPUNG GOMAK

Tapi sebenarnyer aku x enjoy ng program nih. Bkn sebab program tu x bagus. Tapi ntah nape lak aku tetibe lak moody pas sampai kem. Ni rr perangai x sopan aku. Kalo mood aku x hensem time tu, dengan selambenyer aku wat tak tau jer ng ape yang orang lain wat (except bende2 yang wat aku moody rr). Eh jap2... ni bkn main ek... bese rr kan.. setiap orang ader perangai memasing.

Walaupon moody time program tu, aku tetap thanx banyak2 kat sume fasi yang rajin wat keje. Ha.. bdk2 akaun mest kenal Zira. Ala... MPP akaun yang plg cun tuh... cyan gle kat dy... Sorry Zira.. bkn nak menyebok... tapi dy jage makanan dengan baik sangat. cume aku jer tak mkn mknn bkk pose tuh. Abes terkeluar balik... Pastu bile program malam... aku kelaparan lalu tertido mase program...

Tak leh citer lebey.. nanti terbocor rahsia lak... nak tgk gamba? ha... nnt rr aku kne tgu gamba dari orang yang ader gamba....

Tuesday, 8 September 2009

Roadblock & lesen

hurm.. ader satu citer... nak bace tak? ha... menarik nih.. tapi pada aku la... takpe... aku syer gak ng korang
Citer dy mcm nih. Aku ng Meor (mamat ni suke tdo umah aku) g la makan kat fastfood pas kitorang study. Ala... orang nak belanja, aku pegi la. Kitorang makan kat McD. Tu pon coz Burger King penuh gler. Dalam pkol 2 kitorang pown balik. Sajer la aku bg Meor bawak moto, aku pown dah ngantok nak bawak moto. Masalahnyer, Meor nih xder lesen. So, tgh round2 pkol 2.30 pagi tuh, Meor tersalah jalan nak g Klang. Bila dy masuk jer kat jalan nak g i-City tu, pergh... ROADBLOCK!!! Cuak gler aku rase. Terus aku suruh Meor berhenti. Ceh.. buat2 bukak box aper sume.. terus rr tukar tempat. Aku yang bawak moto tu. Yela... sbb aku yg ader lesen. Pastu, dengan penuh konfiden, aku bawak la moto tu pelan2... g kat roadblock tu. Kat bawah ni r dialog kitorang;
Polis : Sape yang bawak moto tadi
Aku : Saya la cik
Polis : Cakap btol2.. sape yang bawak moto tadi
Meor : Dy la cik
(Nasib bek kitorang same2 pakai baju hitam so, tak bape nampak la)
Polis : Abes tu nape berenti tadi?
Aku : Owh, carik lesen moto, takut gak kalo xder lesen
(sambil gelabah ng pucat)
Aku : Encik nak tengok lesen sy
(pegang wallet terketar2 nih sampai wallet jatuh sambil bagi lesen)
Polis 2 : Sape yang bawak moto?
Meor : dy la cik....






lebey kurang mcm ni rr keadaanyer
(gambar curik dari http://aycu06.webshots.com/ima)






Moto aku adalah moto yang last sekali kene check. Coz dyorang dah siap2 nak balik umah tdo. Pas abes tu, aku terus buat u-turn n balik umah. Takde mood nak jalan2 dah. Lepas tu mmg x bagi dah si Meor ni bawak moto aku. Pikir2 balik... cuaknyer... aku nyaris2 bgtau bende yang sebenar. Moral of the story adelah jangan bagi orang xder lesen bawak kenderaan korang. Ader lagi... menipu perlu untuk keselamatan moto korang n korang daripada disaman polis. Lastly, jangan menipu di malam Nuzul Quran.